dinsdag 2 oktober 2007

Providers moeten klantvriendelijker

De consumentenbond wil dat staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken met nieuwe regels komt om het wisselen van provider op internet gemakkelijker te maken.

Veel consumenten ondervinden problemen als ze willen wisselen van internetaanbieder. Staatssecretaris Heemskerk moet de providers daarom krachtig aanpakken. Dat stelt de Consumentenbond in een verklaring.

Uit een onderzoek van de bond blijkt dat een meerderheid van 82 procent van de consumenten vindt dat de nieuwe aanbieder de overstap moet regelen. Volgens de bond durft eenderde van de internetters door al de rompslomp niet over te stappen. De bond wil dat dit in de wet vast wordt gelegd.

De overheid zou ook duidelijke normen moeten vaststellen, bijvoorbeeld over hoe lang het wisselen van provider mag duren.

De grootste internetproviders zeggen dat ze pas in de loop van het volgend jaar met een uniforme regeling komen.

De Consumentenbond wil strenge regels en wil teven dat providers die zich niet aan die regels houden door telecom-waakhond OPTA beboet worden.

Een provider is een service die het mogelijk maakt om van het internet gebruik te maken. Via een provider heeft men bijvoorbeeld toegang tot het internet, of tot email.

Momenteel is er een grote concurrentie tussen providers en is het voor de consument niet altijd even doorzichtig om de beste keuze te maken.

Verder informatie is ook in te winnen bij de redactie

Geen opmerkingen: